Да подушим акордите
Заря от звуци в класическата музика, ухания при прожекцията на филми в киносалоните – стремежът за създаване на преживявания, обвързващи сетивата не е нещо ново. Обонянието и слухът обаче не са свързвани много често. Като един от пионерите в тази област можем да посочим британския химик и парфюмерист Септимус Пиес (Septimus Piess), който полага основите на пирамидалното подреждане на ароматите (тоест концепцията за връхните, средните и основните акорди). Освен това създава схема, в която свързва конкретни аромати с 24 музикални ноти.
Да, наистина, всичко е било по-скоро интуиция и наблюдение на това, как определени аромати (и акорди) влияят върху хората. Но дори и да няма нищо общо с науката, ще е жалко да отхвърлим тази идея. Защото можем да дадем пример с това, как ароматите и музиката могат да си играят с настроението ни. Минорните акорди действат меланхолично, дори унило, мажорните звучат оптимистично и радостно.
Подобно е и с ароматите. Пикантните аромати създават впечатление за тайнственост, цитрусовите аромати са леки, игриви и весели, парфюмите с роза са интимни и романтични. И на финала всичко зависи от количеството и композицията.
Пробвайте да се настроите към акордите на тези аромати
Как ухае Лунната соната?
Проектът „Essence in Space“ от 2013 година е интересен опит за свързване на музиката и ароматите. В рамките на проекта са създадени клавиши, преработени така, че при натискане на всеки от тях да се освобождава капка парфюм, събирана във флакон. За да добиете представа – ниските тонове били свързани с дървесни, ориенталски и цветни аромати, а по-високите – със свежи и водни съставки.
Така в края на представлението резултатът бил флакон с уникална смес и възможността да се подуши как ухаят Лунната соната на Бетовен или Турският марш на Моцарт. Оригинална идея? Определено. Доказателство за това, че така се появяват по-ароматни композиции? Не, за съжаление.
Класика и шлагери
Искате ли да узнаете още нещо общо между ароматите и музиката? Трябва да са точно вашите. Успехът на парфюмите и музикалните творби в крайна сметка зависи от това, как ги приема обществото. С течение на времето някои от тях стават класика, обожавана от поколения наред. Други се превръщат в евъргрийни, прехвалени творения, които някои обожават, а други не могат да понасят. Има и хитове, чиято популярност излита с невероятно темпо нагоре веднага, след като бъдат представени, а после цяло лято чувате, респективно подушвате само тях.
Когато музикантите създават парфюми
Но стига приказки. Между музиката и звездите има и директна връзка – ароматите, създадени от поп звезди. За някои от тях вече дори не си спомняме, но много други не само се възползват от миговете на слава, но успяват да се задържат на пазара много години. Пример за всички може да бъде невероятно успешният аромат Jennifer Lopez Glow by JLo, представен на пазара през 2004 година, който само за една година печели 300 милиона долара. „Jenny from the Block“ е всестранен талант и нейната комбинация от ванилия, жасмин и портокал е също толкова привлекателна, колкото са и песните ѝ.
Вдъхнете парфюмите на музикалните звезди
Също толкова дълго на пазара остава и парфюмът Britney Spears Curious. За сравнение само за пет седмици той изкарва 100 милиона долара и известността на тази смес от магнолия, круша, тубероза и сандалово дърво съвсем не е отминала.
В момента зад може би най-голямата парфюмна империя, изградена от известна личност, стои Ариана Гранде. Тя има на сметката си девет различни аромата и заедно с тях може да подреди на рафта няколко награди, спечелени за тях. Това със сигурност не е случайно. Защото младата певица приема ароматите много на сериозно и кани за създаването им специалисти, каквито са Клеман Гавари (Clement Gavarry) или Жером Епинет (Jérôme Epinette), който си сътрудничи с марката Byredo.
Е, какво, смятате ли, че връзката между музиката и ароматите е по-голяма, отколкото предполагахте при кликването на тази статия? Съгласни сме! А сега нека се замислим как ухае любимата ни песен.